30 Μαΐου 2019

Περιήγηση στο Γεντί Κουλέ

Η περιήγησή μας στο Γεντί Κουλέ, το πρωινό της Κυριακής 7 Απριλίου 2019, ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία, καθώς οι αρχιτέκτονες Γιάννης Γιαννάκης, Σίλα Καλταπανίδου και Βασίλης Κονιόρδος, για περίπου τρεις ώρες, μας "ταξίδεψαν" στην ιστορία και στις "μεταμορφώσεις" των κτισμάτων και του χώρου των φυλακών Επταπυργίου. Τα χαμόγελα της πρώτης φωτογραφίας, λίγο πριν την είσοδό μας στις φυλακές (έως το 1989), τα διαδέχτηκαν: η αμηχανία, για το πώς μπορείς να αναπαραστήσεις μέσα στο μυαλό σου τα όσα συνέβησαν στο κάτεργο αυτό. το ενδιαφέρον, για την προσπάθεια των επιστημόνων και των μαστόρων να νικήσουν τη φθορά του χρόνου και να επαναφέρουν τα κτίσματα στην πρώτη τους μορφή. η αγανάκτηση για τις απάνθρωπες συνθήκες κράτησης και τέλος η συγκίνηση μπρος στα στενά κι ανήλιαγα κελιά της απομόνωσης. Εκεί που πέρασαν τις τελευταίες ώρες της ζωής τους κρατούμενοι πριν τους εκτελέσουν. 
Το Γεντί Κουλέ ήταν φρούριο από τον 14ο αιώνα μ.Χ. και χρησιμοποιήθηκε ως φυλακή από το τέλος του 19ου αιώνα έως το 1989. Διαβάζουμε στην Μηχανή του χρόνου: "Την περίοδο της κατοχής περισσότεροι από 500 κρατούμενοι στο Γεντί Κουλέ εκτελέστηκαν. Δεκάδες ακόμη φυλακίστηκαν από το χουντικό καθεστώς. Οι πολιτικοί κρατούμενοι συχνά διαμαρτύρονταν για τις συνθήκες κράτησης και τη συμπεριφορά των δεσμοφυλάκων. Η κατάσταση δεν βελτιώθηκε ιδιαίτερα μέχρι που ένας πολιτικός κρατούμενος, ο καθηγητής Γεώργιος Αλέξανδρος Μαγκάκης, ο οποίος είχε φυλακιστεί στο Γεντί Κουλέ την περίοδο της χούντας, κινητοποιήθηκε για να κλείσουν οριστικά οι φυλακές. Παράλληλα κινητοποιήθηκε και η αντιεισαγγελέας Πρωτοδικών, Μ. Χρ. Γιαταγάνα, η οποία αποκάλυψε σε ειδική αναφορά προς την Εισαγγελία, ότι οι συνθήκες κράτησης ήταν απαράδεκτες. Σταδιακά οι πολίτες ξεκίνησαν να ασκούν πιέσεις υπέρ της απομάκρυνσης των φυλακών από το Γεντί Κουλέ. Το 1989 οι φυλακές έκλεισαν και μεταφέρθηκαν στα Διαβατά. Το Γεντί Κουλέ περιήλθε στην κυριότητα του Υπουργείου Πολιτισμού και μετατράπηκε σε μουσείο [...]".

Τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης της ΕΡΤ3 ευχαριστούν θερμά τους αρχιτέκτονες Γιάννη Γιαννάκη, Σίλα Καλταπανίδου και Βασίλη Κονιόρδο για την αναλυτική και εμπεριστατωμένη ενημέρωση καθώς και την "Αριστοτέλειο Πολιτεία", που τους δέχτηκε στην περιήγηση που διοργάνωσε.





Τα χαμόγελα εξηγούνται γιατί η περιήγηση δεν έχει ξεκινήσει

Συνεχίζεται...






Οι αρχιτέκτονες: Σίλα Καλταπανίδου, Βασίλης Κονιόρδος, Γιάννης Γιαννάκης




Τα χαμόγελα έσβησαν, πριν ακόμη μπούμε στο Γεντί Κουλέ









 








... και φεύγοντας


Αναστενάζει ο Γεντί - Κουλές

Αναστενάζει ο Γεντί - Κουλές, 
τί έχεις, παληκάρι μου και κλαις.

Θρηνώ τα μαύρα νιάτα μου
στο κρύο το κελί μου, 
μέσ’ στα βαρειά τα σίδερα
θ’ αφήσω το κορμί μου.

Αναστενάζει ο Γεντί - Κουλές, 
κουράγιο, παληκάρι μου, μην κλαις.

Αντιλαλούν απόψε οι φυλακές
και κλαίει όλος ο Γεντί - Κουλές.

Αύριο το ξημέρωμα
τον κόσμο τον αφήνω, 
αφού με καταδίκασαν, 
το χρέος μου το δίνω.

Αναστενάζει ο Γεντί - Κουλές, 
κουράγιο, παληκάρι μου, μην κλαις.

Αναστενάζει ο Γεντί - Κουλές, 
τί έχεις, παληκάρι μου και κλαις.

Αφήνω τη γυναίκα μου, 
τα δόλια τα παιδιά μου, 
ήρθε η στερνή η ώρα μου
και σφίγγεται η καρδιά μου.

Πηγή στίχων: http://www.stixoi.info

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου