27 Οκτωβρίου 2015

Η λέξη του μήνα: Ποταμός 17.8

από το Γιώργο Καλιεντζίδη

Ένα από το "χαρούμενα"  τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι είναι  Ο Ιλισσός. Ακούστηκε πρώτη φορά στην ταινία του Νίκου Κούνδουρου, Ο ΔΡΑΚΟΣ, το 1956.  Η δεκαετία αυτή είναι από τις πιο δύσκολες -πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά- , καθώς η μετεμφυλιακή Ελλάδα δεν έχει βρει το μέτρο και την ισορροπία. Οι τόποι εξορίας των αντιφρονούντων (κομουνιστών, αριστερών, δημοκρατικών) πολιτών είναι σε λειτουργία. Η βεβαίωση Κοινωνικών φρονιμάτων είναι σε ισχύ. Το νέο κύμα μετανάστευσης έχει ξεκινήσει. Η αστυφιλία είναι στις δόξες της και η αντιπαροχή πιάνει τον κασμά και γκρεμίζει, πλιθόχτιστα αλλά και νεοκλασικά. 
Το τραγούδι μπορεί να ακουστεί και ως σχόλιο ή ως προσπάθεια διαφυγής-καταφυγής. 





Ο ΙΛΙΣ[Σ]ΟΣ

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Γιώργος Εμιρζάς
Ερμηνεία: Νανά Μούσχουρη



Πώς τον λεν, πώς τον λεν
τον ποταμό;
Ιλισσό, Ιλισσό.
Να σου πω το μικρό μου μυστικό.
Σ΄ αγαπώ, σ΄ αγαπώ.

Τα μωρά φωνάζουν τη μαμά τους, 
μα εγώ είμαι έρμο κι ορφανό.
Τα πουλιά πετούν με τα φτερά τους, 
μα εγώ πετώ μες στο χορό.

Πώς τον λεν, πώς τον λεν
τον ποταμό;
Ιλισσό, Ιλισσό.
Να σου πω το μικρό μου μυστικό.
Σ΄ αγαπώ, σ΄ αγαπώ.

Κάθε κοπέλα θέλει
να `χει φίλο τον όμορφο Τέλη
και να βγαίνει μαζί του τα βράδια, 
να `χει χάδια, να `χει χάδια.

Όμως καθ΄ ένας γνωρίζει
πως ο Τέλης πολύ συνηθίζει
κάθε βράδυ κορίτσι ν΄ αλλάζει, 
δε με νοιάζει, δε με νοιάζει.

Πώς τον λεν, πώς τον λεν
τον ποταμό;
Ιλισσό, Ιλισσό.
Να σου πω το μικρό μου μυστικό.
Σ΄ αγαπώ, σ΄ αγαπώ.

Τα μωρά φωνάζουν τη μαμά τους, 
μα εγώ είμαι έρμο κι ορφανό.
Τα πουλιά πετούν με τα φτερά τους, 
μα εγώ πετώ μες στο χορό.

Πώς τον λεν, πώς τον λεν
τον ποταμό;
Ιλισσό, Ιλισσό.
Να σου πω το μικρό μου μυστικό.
Σ΄ αγαπώ, σ΄ αγαπώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου