24 Ιουλίου 2014

Η λέξη του μήνα / βάρκα (2.4)

Ο Παντελής, με αφορμή την λέξη (βάρκα) του μήνα Ιούλη, 
"ντύνει" με λέξεις τις φωτογραφίες που τράβηξε ο ίδιος.  





Πέντε βαρκάκια στη σειρά  το πιο μικρό θα πάρω
να φέρω γύρα τα νησιά  Μύκονο Τήνο Πάρο...

(Στη Σέριφο ήσουν πουλί.
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός,
Στίχοι: Άκος Δασκαλόπουλος,

Περισσότερα: /www.musicheaven.gr
)

Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη στη Νότιο Ιταλία σ' ένα λιμανάκι λαξευμένο στο βράχο

Η φωτογραφία τραβηγμένη στη χερσόνησο του Αμάλφι,
από τα ωραιότερα μέρη στην Ιταλία.
Το ποίημα από τα άγνωστα του Καββαδία.
Θλιβερό, αλλά μ' αρέσει, και το έχω συνδέσει μ' αυτήν τη φωτογραφία:

Θυμᾶμαι κάποιο φίλο μου ψαρᾶ...

Θυμᾶμαι κάποιον φίλο μου, ἕναν ὠχρό καμπούρη
στό μακρινό μου τό χωριό, πού ἔκανε τόν ψαρά.
Πολλές φορές ψαρεύαμε μαζί καί αὐτός ξεχνιόταν
μέ τά κουπιά στά χέρια του κυττώντας τά νερά…

Κ’ ἦταν μακριά τά χέρια του, σάν τά κουπιά πού ἐκράτει
καί μίαν σχισμένη ναυτική, ἐφόραγεν στολή.
Ἔμενεν ὧρες σιωπηλός κι ἀκίνητος σά σφίγγα
κι ἔπειτα ὡς νάταν μοναχός ἀρχίναε νά μιλεῖ.

Δέν μίλαε γιά ναυάγια δέν ἔλεε γιά φουρτοῦνες
 γιά κυρές τῆς θάλασσας μέ οὐρά καί μέ φτερά,
γιά ἁπλά ἐμιλοῦσε πράμματα καί γιά συνηθισμένα
ποῦ ὅμως στό στόμα του αὐτουνοῦ γινόταν θλιβερά.

Εἶχε μία βάρκα ἔτσι μικρή πού μόλις τόν χωροῦσε
καί πού τήν ἔλεε μοναχός «σπίτι χωρίς σκεπή».
 κόσμος τόν ἐπείραζεν, αὐτός ἀδιαφοροῦσε.
Ἴσως δέν εἴξερε  φτωχός τόν πόνο του νά πεῖ.

Πολλές φορές τόν ἄκουγα βραχνά νά τραγουδάει
ἕνα τραγούδι ἐρωτικό μαζί καί ναυτικό
καί μοῦ φαινόταν πώς σ’ αὐτά τ’ ἀρρωστημένα στήθη
κρυβόταν κάποιο θλιβερό μεγάλο μυστικό.

Καί μία βραδιά τόν βρήκανε μές τή μικρή του βάρκα
μέ τά μικρά τά μάτια του κλειστά γιά πάντα πιά…
Θυμᾶμαι κάποιο φίλο μου ψαρά πού ἀφηρημένος,
τά καθαρά κοίτταε νερά καί κράτταε τά κουπιά.

 ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΛΧΑΛΛΑΣ

* Το ανένταχτο ποίημα του Νίκου Καββαδία, Θυμάμαι τον φίλο μου τον ψαρά δημοσιεύθηκε στο τρίτο και τελευταίο φύλλο του «Διανοούμενου» τον Ιανουάριο του 1930.

* Στὴ μεταφορὰ τοῦ κειμένου διατηρήθηκε ἡ ἰδιοτυπία τῆς ὀρθογραφίας, ὅπως ἐπίσης καὶ τὰ δύο «Λ» στὸ ψευδώνυμο.)



Π  - Βλέπω την φροντίζεις πολύ τη βάρκα σου.
Μ - Την προσέχω σαν τα μάτια μου, την έχω από τότε που ήμουν σχεδόν παιδί. Ξέρεις πόσα περάσαμε; Μαζί γεράσαμε.
Π - Θα την άλλαζες με μια πιο όμορφη καινούρια;

Μ - Το παιδί σου εσύ θα το άλλαζες μ' ένα πιο όμορφο; 
Π - Έχεις δίκιο.

ΟΙ φωτογραφίες τραβήχτηκαν στην Κάσο, και ο διάλογος έγινε με τον μπάρμπα-Μανώλη, όπως τον διαβάζετε παραπάνω.
Παντελής Τρακίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου